Retningslinjer

1. Sprog og sprogudvikling er områdets fokusområde

I vores område Ganløse/Slagslunde har vi, i år og de kommende år valgt at have særlig fokus på sprog og sprogudvikling.

Alle 3-årige sprogvurderes, og der følges inden skolestart op på de børn, hvor der har været bekymringer.

I Område Ganløse/Slagslunde har vi ansat en projektpædagog, som arbejder målrettet med sproget i vores 4 dagtilbud.

Forskning globalt, men også i Danmark har vist, at det gør en forskel, hvis der sættes ind med fokus på børns sprogudvikling tidligt i livet.

Målet er at højne den sproglige læring, som jeres barn vil tilegne sig i dagtilbuddet, men også at vi får mere fokus på sproget for de børn, som grundet ulighed eller andre vanskeligheder er anderledes stillet, så alle vores børn får lige muligheder.

Samtidig arbejder alle vores vuggestuepædagoger med  "Vi leger sprog", som er en målrettet evidensbaseret indsats, der skal være med til at styrke vores yngste børns sprog.

VIDEO: se videoen "Sprog" på YouTubes hjemmeside.

2. Alle børn er vigtige og velkomne - Inklusion i Ganløse/Slagslunde

Vi i Området har i flere år arbejdet med inklusion af alle vores børn trods forskellighed.

Der arbejdes med udgangspunkt i Egedal kommunes inklusionsstrategi.

Der arbejdes systematisk med vores børn, som er i vanskeligheder, og ved hjælp af områdets 3 ressourcepædagoger og Egedal kommunes PPR-afdeling udredes og hjælpes de af vores børn, som har brug for en særlig indsats.

De sociale sammenhænge,  vores børn er en del af, skal være gode, og alle dagtilbud i området arbejder med de sociale gruppedynamikker.

Flygtningebørn eller børn med anden nationalitet, eller forældre, som har andet sprog, hjælpes i integrationen og sprogtilegnelsen.

3. Sund mad - Aktivt børneliv - Trivsel

I området ønsker vi at skabe miljøer, hvor det sunde børneliv er et let valg for både børn og voksne.

Der serveres sund mad med udgangspunkt i vejledninger fra sundhedsstyrelsen.

I de 4 dagtilbud har forældrene valgt frokostordning fra Fru Hansens kælder og forældrene indkøber i alle 4 dagtilbud mad til mellemmåltiderne.

Bevægelse og aktivt fysisk børneliv er den del af jeres barns hverdag. Området arbejder også her med sundhedsstyrelsens forebyggelsespakke.

Der arbejdes kontinuerligt med alle børns trivsel. Her tages udgangspunkt i Egedal kommunes almene Børne- og Ungepolitik samt Børn og Ungepolitikken for børn med særlige behov.

4. Med udgangspunkt i den stigende digitalisering og de nye kommunikationsformer er det nødvendigt tidligt i barnets liv at lære dem at navigere i en digital verden.

I Område Ganløse/Slagslunde bliver børnene allerede i vuggestuen præsenteret for digitale værktøjer.

Med udgangspunkt i kommunens Medielæringsstrategi, der har særlig fokus på brug af mobile enheder, arbejdes der løbende igennem børnenes tid i institutionen med, at børnene er fortrolige med brug af disse enheder ved skolestart.

Personalet bruger de digitale redskaber i læringssituationer, hvor det giver mening og supplerer eller optimerer læringsprocesser.

VIDEO: se videoen "Baglænsfilm" på YouTubes hjemmeside.

5. Et lille barn kan også komme til skade - og derfor har vi gjort os flere forholdsregler.

Personale og ledelse sørger for og har ansvaret for, at der i indretning af lærings- og legerum er sikkert for jeres barn at være.

Løbende kontrollerer ledelse og personale legepladsen og 1 gang årligt kommer legepladsinspektøren og laver en rapport, hvor sikkerheden gennemgås og evt. fejl og mangler derefter udbedres. Dette for at sikre, at legepladserne lever op til sikkerhedsreglerne i lovgivningen, så der er sikkert for jeres barn, at være.

Alligevel kommer små børn til skade. Det er en del af barnets motoriske og kognitive udvikling, at barnet skal afprøve grænser for egen formåen. Og derfor kan det gå galt, og andre gange er barnet bare meget uheldigt.

Området har løbende haft førstehjælpskurser, så det faste personale ved, hvad de skal gøre ved mindre ulykker - men også de mere alvorlige.

Siden efteråret 2016 har vi tilkøbt førstehjælpskursus specifikt for personale i dagtilbud hos firmaet Red mit barn. Alle faste medarbejdere har gennemført kurset, der også har en årlig opfølgning. Nye medarbejdere vil løbende gennemgå kurset, da målet er, at alle faste personale har viden og kunnen, så de kan handle, hvis uheldet er ude.