Arbejdet medovergange

I alle typer af overgange er det vigtigt, at vi, personalet og forældre samarbejder om at skabe en oplevelse af sammenhæng, tryghed og trivsel hos jeres barn.

Det gælder både de store overgange, når jeres barn begynder i dagtilbud og senere i skole, og de dagligdags overgange, når jeres barn eksempelvis bliver afleveret om morgenen eller går fra én aktivitet til en anden.

Fra hjem til dagtilbud

Overgangen fra hjem til dagtilbud markerer et nyt kapitel for jeres barn. Jeres barn går fra at være i hjemmet og blive passet i familien til at begynde i dagtilbud i nye rammer og med nye voksne og andre børn. Det er afgørende, at vi  sikrer, at overgangen er så tryg som mulig. Det gør vi blandt andet gennem en opstartssamtal, hvor I som forældre får lov til, at fortælle om jeres barns første tid og giver os en beskrivelse af jeres barn, så vi er klædt bedst muligt på, til at tage i mod jer og jeres barn.

Overgang fra lille til større

I Egedal Kommune bliver et vuggestuebarn til et børnehavebarn når de fylder 3 år.

I Område Ganløse/Slagslunde er alle fire institutioner 0-6 års institutioner. Vi har derfor flere muligheder for, at arbejde dynamisk og pædagogisk med overgangen, hvor vi tager udgangspunkt i jeres barn og vores aktuelle børnegrupper. Inden start i ny gruppe, holder vi overleveringssamtale med jer, forældre og pædagoger fra vuggestue og børnehave, for at sikre sammenhæng, tryghed og trivsel for jers barn.

Oftest flytter vi jeres barn til børnehaven, når de er cirka 3 år. Men i perioder benytter vi muligheden for, at etablere "vuggehaver", hvor børnegruppen består af de ældste vuggestuebørn og de yngste børnehavebørn. Her følger ressourcerne altid jeres barn, så normeringen tager udgangspunkt i jeres barn alder.

Fra dagtilbud til skole og fritidstilbud

Sammenhæng, tryghed og trivsel er også nøgleord i overgangen til skolen. Jeres barn skal starte i en ny stor verden - skolen - og vores opgave er, at sikre at jeres barn kan føle sig tryg i denne nye verden. Gennem et tæt samarbejde med skolen arbejder vi mod at jeres barn kan genkende dele af rammen i det nye, således at jeres barn kan bruge nogle af de tillærte strategier fra børnehaven, i skolen. Eksempelvis vil samling om morgenen, rammen for frokosten, at indgå i et fællesskab, alle være ting jeres barn kan genkende fra børnehaven.

Sammenhænge handler også om positive erfaringer med at deltage i og mestre institutionernes fællesskaber, så jeres barn får positive forventninger til og færdigheder i forhold til de sociale fællesskaber i skolen.